Filozofia Montessori

Tworzymy wspólnotę a rola rodziny jest kluczowa. W oparciu o pedagogikę Montessori, przygotowujemy dzieci do życia.

        Pedagogika Montessori ma już ponad 100 lat! Pomimo czasu jest wciąż aktualna a jej uniwersalne wartości stawiają czoło teraźniejszym wyzwaniom. U podstawy filozofii Montessori jest szacunek dla dziecka, jego indywidualnego tempa rozwoju i zaufanie do jego wyborów. Każde dziecko jest inne i musi rozwijać się według własnego planu rozwojowego. Metoda jest oparta o ruch i swobodną aktywność dzieci. Maria Montessori zaobserwowała, że dzieci uczą się w ruchu i potrzebują wolności aby wybrać czego chcą się uczyć, jak długo i gdzie będą się uczyć. Wolność jest niezbędna, wolność w bezpiecznych granicach i z jasno określonymi zasadami.

„Dzieci pokazały nam, że wolność i dyscyplina są dwiema stronami tego samego medalu, dlatego że wolność prowadzi do dyscypliny.”

Maria Montessori

        Maria Montessori była prekursorką nowoczesnej pedagogiki „przenikniętej duchem miłości, humanitaryzmu i tolerancji”, w której najważniejsze miejsce zajmuje dziecko. Wysuwała postulat wychowania naturalnego. W wychowaniu należy uwzględniać naturalne prawa rozwoju, naturalne reakcje i naturalne tendencje występujące w zachowaniu wszelkich istot żywych. Jeżeli wychowanie będzie dostosowane do naturalnego rozwoju dziecka, wtedy poczuje ono potrzebę zdobywania wiedzy. Maria Montessori była przekonana, że poznawanie i opanowywanie rzeczywistości otaczającej człowieka dokonuje się nie tylko przez intelekt, ale także przez emocje oraz instynkty. Maria Montessori to także odkrywca fenomenu „polaryzacji uwagi”. Polaryzacja uwagi jest to proces psychiczny, będący konsekwencją głębokiej i długotrwałej koncentracji uwagi, w wyniku którego dziecko optymalizuje swój rozwój.

Porozmawiajmy o Montessori

       Najważniejsze Cechy Montessori to:
Niezależność. Dziecko powinno móc samodzielnie wybrać sobie zadanie, włożyć całą energię w jego wykonanie i wykonać je według osobistego kryterium ukończenia.
Zaufanie i nabycie kluczowych kompetencji. Liczba sukcesów osiąganych przez dziecko samodzielnie (i postrzeganych, jako takie przez nie same) powinna znacznie przewyższać liczbę odczuwanych przez nie porażek.
Autonomia. Dziecko powinno mieć możliwość osobistego decydowania o włączeniu się do pracy innego dziecka lub grupy roboczej.
Motywacja wewnętrzna. Dziecko powinno rozwijać wewnętrzną chęć kontynuowania pracy dla czystej przyjemności jej wykonywania. Jednak po osiągnięciu określonych umiejętności, być „mistrzem” dla innych.
Uznanie autorytetu. Dziecko powinno być w stanie zaakceptować i respektować podstawowe zasady grupy w kontaktach z innymi dziećmi.
Odpowiedzialność społeczna. Dzieci powinny osiągać niezależność i autonomię, a jednocześnie rozwijać odpowiedzialność społeczną.
Przygotowanie do nauki. W edukacji Montessori dzieci uczą się uczyć poprzez naukę.